Finalister Region Syd |
Stina Lindholm Stina har arbetat som skulptör och formgivare i drygt 25 år. Med en skulpturutbildning från Konstfack bakom sig, finns hon representerad i såväl svenska kommuner och landsting, som på många platser runt om i världen - däribland Svenska Ambassaden i Washington. År 1995 ville Stina förverkliga sin idé om att formge och gjuta sina produkter i betong. Grunden till Skulpturfabriken var lagd. Skulpturfabriken är ett designföretag som skapar lösningar och tillverkar betongprodukter till både offentliga och privata inom- och utomhusmiljöer. Med en lifestylebutik, kaffebar och visningsträdgård, vill man skapa en helhetsupplevelse för besökarna på den gamla gotlandsgården. Skulpturfabrikens produkter bär signumet spännande formgivning, kvalitet och lång livslängd. Formgivning och produktion sker på Gotland av sex anställda. Säljer gör man både lokalt, till övriga Sverige och resten av världen, antingen direkt till kund, genom återförsäljare eller via arkitektkontor. Stina har, genom att använda betong på ett nytt och innovativt sätt, lyft det från skräpmaterial till lyxutförande. Grundstenarna i hennes företagande är ekonomi, ekologi och kvalitet. Hon arbetar hela tiden mot uppsatta miljömål genom att bland annat effektivisera resursanvändande och enbart använda miljöcertifierade transporter. Tack vare att all produktion sker på Gotland kan hon använda lokala material och underleverantörer vilket skapar tillväxt för regionen och ger kontroll över produktionsförhållandena. Stina har på ett envist och målmedvetet sätt gjort Skulpturfabriken till ett hållbart, nytänkande och växande designföretag där visionen är att bli störst inom betongproduktsformgivning - utan att tappa det lokala perspektivet.
Inger Reinfeldt Inger Reinfeldt har arbetat som speciallärare i mer är 25 år och har stor erfarenhet av ungdomar med funktionsnedsättning. Under sin tid som lärare på gymnasiet i Laholm, såg hon hur ungdomar med särskilda behov ofta hamnade utanför. Hon tog därför fram ett koncept, presenterade det för skolledning och kommun, och fick uppmuntran. Dock ville de inte satsa pengar i en ny skola. Så Inger sade upp sig och startade den egna verksamheten Björklidens Gymnasium AB där hon är VD och rektor. Björkliden finns i Knäred och är en gymnasieskola med internat för ungdomar med funktionsnedsättning, och drivs av 27 anställda. Då denna grupp av ungdomar oftast är duktiga med praktiskt arbete så skapade Inger tre yrkesprogram; Storhushåll, Park & Miljö samt Estetisk. Just internatet ses som en viktig grund för att dels kunna skänka gemenskap, men också bidra till utbildning i fritid och boende. När eleverna sedan är klara med utbildningen, väntar en lägenhet samt utbildning eller arbete i hemkommunen. Eftersom det kan vara svårt att hitta jobb åt de ungdomar som har bra teoretisk kunskap, har Inger också startat ett företag som endast anställer personer med Aspergers syndrom. I det företaget är arbetsuppgifterna alltifrån att göra hemsidor till att överföra kyrkoböcker till datafiler. På Björklidens Gymnasium går ungdomar från hela Sverige. Inger brinner för att hjälpa dem med behov av extra stöd. Hon tycker att det är viktigt att kämpa för de svaga i samhället, genom att bland annat starta företag som på olika sätt kan hjälpa att ge dem ett värdigt liv. Målet just nu är att sprida kunskap om funktionsnedsättning även till andra. Inger leder ett välmående företag med hjärtat och skapar genom stor kunskap och envishet en trygghet för både elever och anställda.
Monica Crusner Att som 36-årig tvåbarnsmamma starta en nytänkande advokatbyrå, i en annars konservativ och mansdominerad värld, vittnar om ett stort mod och engagemang. År 2001 ville Monica gå emot den förlegade advokatbyråverksamheten och starta något som skulle drivas på ett mer tidsenligt sätt. Resultatet blev företaget Göteborgs Juristhus. Crusner Advokatbyrå, som det heter idag, är en nytänkande byrå som tillhandahåller fullservice inom juridik. På kontor i Göteborg, Stockholm, Linköping, Motala och Uddevalla arbetar 20 anställda, och tanken är öppna ytterligare kontor inom kort. Byrån skiljer sig på många sätt från sina konkurrenter. Bland annat kan de erbjuda sina anställda fasta löner, normala arbetstider utan övertid och föräldraledighet. Genom en specialisering på jurister kan uppdrag alltid läggas på den som är bäst lämpad, vilket gynnar både klient och byrå. Dessutom strävar byrån efter en 50/50 fördelning mellan kvinnor och män - och vid en rekrytering premieras affärsmässig läggning snarare än goda betyg och vitsord från tingsnotarietjänstgöring. Trots att fler kvinnor utbildar sig till jurister, dessutom med bra betyg, representeras advokatkåren endast av 20 % kvinnor varav 9 % som delägare eller innehavare av egen byrå. Detta försöker advokatsamfundet förbättra, och som kvinnlig advokat och ensam innehavare av sin verksamhet, är Monica en viktig förebild. Hon visar att man kan driva advokatbyrå på ett kreativt sätt som stämmer bättre i tiden. Med en effektiv administrativ apparat och bättre villkor för de anställda, har byrån sedan starten haft en tillväxt under lönsamhet. Monica har gått i bräschen för ett nytänkande i branschen och står för ett positivt bidrag i en mycket konservativ värld.
Hanna Karlsson Hanna är i princip uppvuxen i traktorn och ladugården på Österbo Gård, och intresset för djur och natur har genom föräldrarna alltid funnits med. Efter utbildningar och jobb inom lantbruk, bland annat på Nya Zeeland, återvände hon år 2001 för att jobba på hemgården. Fem år senare gick hon in som delägare och driver nu gården tillsammans med sina föräldrar. Hon vet att eget företagande medför ansvar och slit, men glädjen och stoltheten hon känner när det visar sig att hon gjort rätt, är obetalbar. Österbo Gård är ett lantbruksföretag på norra Öland som inriktar sig på mjölk. Företaget har hela tiden utvecklats och har genom åren gått från en liten gård med endast ett fåtal grisar och mjölkkor till ett idag modernt lantbruk. Efter stora satsningar år 2007, på lösdriftsladugård med robotmjölkning, har mjölkkorna ökat från 50 till 130 på gården. Här månar man om friska och välmående djur som ger mycket mjölk av hög kvalitet, men också om den öländska naturen. År 2004 startades även en turistverksamhet på en granngård, Findusgården, där man erbjuder boende i en lugn och lantlig miljö. Gäster som är intresserade av lantbruk och djur, får också gärna göra ett besök på Österbo Gård och klappa kor och kalvar. Hanna vet att politik, väder och klimat ständigt påverkar företaget. I strävan efter att arbeta miljövänligt är hon positivt inställd till utvecklingen av biogas och vindkraft, som hon också hoppas kunna bli en framtida del i företaget. Österbo Gård är ett lantbruk som hela tiden utvecklas och Hanna har många nya idéer för företaget, bland annat har lägenheter byggts i en av ladugårdarna. Med stort mod har Hanna gjorts satsningar som kostat mycket tid och pengar, men som har skapat ett modernt lantbruk, och även en turistverksamhet, vilket visar på en stor vilja att driva och utveckla företaget vidare.
Ingela Engman Ingelas engagemang och positiva tänkande brukar uppfattas som något utöver det vanliga. Vid 17-års ålder var det så stort att hon, från att vara distriktschef för Oriflame, satsade på att starta eget. Att hon då samtidigt gick på gymnasiet gjorde inget. Tid till företagande hittades alltid och även 20-minutersrasterna togs tillvara. Det började med enstaka klockor, räknare och pennor, men Ingela insåg snart att hon kunde sälja mer om hon förädlade produkterna med logotyptryck. I 24 år har hon nu under FELESTAD:s flagg arbetat inom profilbranschen. För två år sedan utsågs FELESTAD till Årets Bästa Promotionföretag, i en bransch där det finns ca 3 500 likar. Affärsidén är att erbjuda företag och organisationer högkvalitativa produkter, från enskilda artiklar till paketlösningar, där de förädlas med kundens varumärke. FELESTAD finns i Löddeköpinge utanför Helsingborg, där de nio anställda arbetar i den egna fastigheten. Under året kommer även en andra fastighet stå klar, vilken ger möjligheter till ökad lagerhållning. De senaste åren har företaget haft stor framgång med kundägda webshopar och egen lagerhållning. Med ett ständigt miljö- och kvalitetsarbete, nytänkande och servicekänsla, har Ingela tagit FELESTAD långt. Hon är ut i fingerspetsarna en stark entreprenör, som inte kunnat stoppas av finanskrisen. När branschen har tappat 30 % har FELESTAD med enkla medel ökat med 27 %. Ingelas målmedvetenhet och helhetstänkande har skapat en stark tillväxt för företaget som även i lågkonjunktur vinner marknadsandelar. Tillsammans med sju anställda kvinnliga säljare, utmärker hon sig i en annars mansdominerad värld.
Marie Walleberg När Maries dotter fick eksem bytte hon till tygblöjor. Efter några dagar var dottern både frisk och glad, så föddes Maries affärsidé; Att utveckla och sälja textilprodukter för kvinnor och barn som t ex tygblöjor. Familjerna får friskare barn, mer pengar i plånboken samtidigt som de gör en miljöinsats. Redan 1988 startades ImseVimse AB med miljön och barnens framtid i fokus och blev först i Sverige med miljömärkta tygblöjor. Då Sverige under 90-talet hade en sviktande ekonomin ville Marie säkra företagets framtid genom att satsa på export. Produkterna är idag flerfaldigt prisbelönta både i Sverige och Internationellt. ImseVimse har kontor och lager på Gotland. De åtta medarbetarna arbetar dagligen med beställningar från hela världen. Företaget har en kraftig omsättningsökning och mycket god avkastning vilket leder till att nyanställning av 3 personer för att klara de nya utmaningarna under de kommande åren. Med filmen "En obekväm sanning" om klimatförändringen fick Al Gore upp ögonen hos en hel värld och blev en förebild för Marie. Då togs beslutet att enbart använda certifierad ekologisk bomull, marknaden växte avsevärt och idag exporteras 87 % av produktionen till ett 50-tal länder. Försäljningen sker via distributörer och återförsäljare. Produktionen sker på fabriker i Baltikum och Indien och höga krav ställs på samtliga leverantörer och tillverkare. I allt som görs finns en tanke på etik, miljö, och äkthet för att bidra till en hållbar framtid. Med ett nytt miljövänligt förpackningskoncept vill Marie komma in på ekologiska varuhuskedjor i främst USA och Tyskland. Hon har redan satt ett svenskt varumärke på kartan och via fler distributörer, produktgrenar, effektiv logistik och miljösäkra processer, vill hon bli än mer framgångsrik. Marie ligger bakom en riksdagsmotion om att svenska familjer som satsar på tygblöjor ska få en miljöpremie tillbaka för sin insats. Affärsidén ligger helt rätt i tiden, har en stor internationell potential och skapar en bättre framtid för dagens barn.
Helene Nyrell, Susan Engvall Helene är tvåbarnsmamma och har jobbat med textil i över 20 år, och Susan har tre barn samt en bakgrund inom projektledning, marknadsföring och eget företagande. Efter att ha testat varandra i en gemensamt anordnad julmarknad, satsade de stort. Idén väcktes av två entreprenörssjälar över ett köksbord. Resultatet drygt fem år senare, är att de blivit det ledande företaget inom hemförsäljning av barnkläder i Norden, med 13 anställda på huvudkontoret i Malmö. Me&i startades år 2004 i syfte att ge föräldrar ett alternativ till glittriga, rosa flickkläder och blå pojktröjor med eldsprutande drakar. I egen unik stil designar de nu varje år två coola unisex-kollektioner till barn. De vet att varje unge är unik, och vill därför också att de ska kunna uttrycka detta. Kläderna måste hålla en hög kvalitet, vara anpassade till aktiva barn och till största del bestå av miljövänlig och öko-tex certifierade bomull. Idag arbetar över 710 personer med att sälja produkterna i Sverige, Finland och Norge. Och fler länder står på kö med lansering inom kort. Att me&i så snabbt kunnat komma ut på marknaden beror dels på de träffade rätt i design och uttryck och dels på att de satsat på just hemförsäljning. Helene och Susan såg det som ett socialt och trevligt sätt för småbarnsföräldrar att handla kläder på. Ambitionen var därför att göra hemförsäljningen till en "innegrej", där kunden verkligen vill träffa säljaren och tycker det är kul att bli bjuden på me&i-partyn. Att bli störst var ett mål som var klart redan från start, när de "mitt i livet" bestämde sig för att göra något de länge drömt om. Nu ger de många andra kvinnor en chans att göra något de brinner för. Nämligen att arbeta med kläder, färg och form och samtidigt utmana sig själva i säljrollen.
Linda Bjernstål När Linda var 28 år hade hon arbetat flera år i resebranschen och dessförinnan många gånger själv varit en glad resenär. På sin dåvarande arbetsplats väcktes viljan till att göra något eget och visa vad hon gick för. Linda sa upp sig, utvecklade en affärsidé och lånade pengar för att kunna sätt igång. Från sömnlösa nätter och jobb hemifrån till en egen lokal i Helsingborg, 13 anställda och massvis med bokningar. Idag, fem år senare, står hon bakom en av de marknadsledande resebyråerna på webben. Flygstolen.se erbjuder flyg, hotell och hyrbil för alla plånböcker. Affärsidén är att sälja billigt i hög volym och tjäna pengar på tillvalsprodukter. Trots ett stort utbud med många valmöjligheter är målet att det ska vara lika enkelt att boka resa via Flygstolen.se som att surfa på Aftonbladets sajt. Med flera liknande aktörer på marknaden har Linda valt att satsa på design, positionering och teknik som en konkurrensfördel. Framför allt tror hon på en viral marknadsföring och genom att använda sociala kommunikationskanaler når hon ut till fler resesugna personer. Målet är att Flygstolen.se ska växa, men med bibehållen kvalitet och substans. Inom tre år planeras en expansion till övriga Norden och Mexico. Framgången tror Linda själv ligger i att hon är en riktig doer, med insikten om att kompetensen hon själv saknar kan hon hitta hos andra. Inom loppet av fem år har hon inte bara blivit småbarnsmamma, utan har också kunnat fullfölja sin dröm om att bli egen företagare. Med passion och driv har hon hanterat risker, satsat på rätt saker och utformat en framgångsrik och smidig organisation i en tuff bransch.
Ingrid Erlandsson Ingrid har alltid ansett att det slösats bort kunskap och kompetens genom att inte ta vara på erfarenheter efter ett långt liv och yrkesliv. Som egenföretagare under nästan hela sin yrkesverksamma tid valde Ingrid att år 2006 åter gå sin egen väg och utveckla en ny idé. Denna gång handlade det om att ta tillvara på kompetens och erbjuda den till både företag och privatpersoner. Året därefter kom ett riksdagsbeslut om dubbla jobbskatteavdrag för pensionärer och skattereduktion för hushållsnära tjänster, vilket gjorde det möjligt för Ingrid att starta sin nuvarande verksamhet, vars huvudkontor finns i Kungsbacka. Veteranpoolen är ett auktoriserat bemanningsföretag för avtals- och ålderspensionärer, där man arbetar helt på sina egna villkor. En del av affärsidén är att finnas lokalt, för att skapa närhet mellan kund och veteran - och genom franchising görs detta möjligt. Man arbetar inom områdena tjänster för företag och privat, bemanning samt privat hemtjänst, där äldre hjälper äldre. Till skillnad från traditionella bemanningsföretag samlar Veteranpoolen in kompetensen först och erbjuder därefter marknaden tjänsterna. Företaget finns på 22 orter med tre kontor vardera i Stockholm och Göteborg, och har på kort tid haft en stark tillväxt. Målet är att inom tre år finnas på totalt 50 orter, med etablering i samtliga tre storstadsområden. Veteranpoolen arbetar i en sektor som tidigare till stor del ingick i den svarta marknaden. Genom ett väl genomarbetat affärskoncept, har hon lyckats säkerställa trygghet, säkerhet, etik, kvalitet och pålitlighet i Veteranpoolen. Med hjälp av sin verksamhet har hon också kunnat ge över 1 200 veteraner en möjlighet att hålla sig kvar i arbetslivet, känna sig behövda och påverka sin inkomst.
Eva Andersson Jensen & Karin Wallin Efter tio år och olika typer av chefspositioner hos en av bemannings- och rekryteringsbranschens största aktörer, kände Eva att hon hade mycket mer att ge. Kollegan Karin hade i sin tidigare anställning varit ansvarig för att bygga upp ett konsultnätverk med inriktning på uthyrning av chefer och chefsrekrytering. Med den bakgrunden gick de år 2007 ihop för att starta företaget Maquire. Med sig hade de tre investerare, som alla stod bakom deras idé till 100 %. Maquire jobbar med rekrytering, uthyrning och utvärdering av chefer och specialister. Med hjälp av strukturerade processer och tidsplaner kan de tala om för kunden vilken dag och vilket klockslag de kan skriva kontrakt med sin nya medarbetare. Något ingen annan i branschen gör. Tillsammans med fem konsulter i Göteborg och två i Stockholm, vill de expandera med kontor på fler orter och därefter också internationellt. Viktigt är att alla medarbetare känner delaktighet och på sikt är också tanken att de kan köpa sig in i företaget. Något som kännetecknar Maquire är engagemang och skickliga personer. I anonyma kundundersökningar har de därigenom också lyckats få 100 % kundnöjdhet två år i rad. Eva och Karin har med nytt tänk gjort skillnad i en mycket traditionell bransch. Istället för att headhunta duktiga personer, låter de kandidaterna komma till dem och själva söka proaktivt. Hittills har 1000-tals chefer hittat till Maquire för att komma vidare i karriären. Ett stort driv och förmågan att i alla lägen se möjligheter hjälper Eva och Karin att uppfylla deras mission; att hjälpa människor och företag att hitta varandra. |