Om finalisterna 2008

Scrolla ner för att läsa om alla finalister 

enago.jpg

Kristina Kallur
EnaGo

Idén till Kristina Kallurs företag kläcktes ur frustrationen hon upplevde när hon
inte kunde finna enkel och bekväm mjölkfri barnmat till sin mjölköverkänslige son.
All barngröt och barnvälling i dagligvaruhandeln var mjölkbaserad. Hon vände sig
till de etablerade barnmatsföretagen som alla avvisade hennes idé. Hur svårt kan
det vara att ordna det själv tänkte Kristina.

Idén till företaget föddes 2001 och två år senare, efter en lång, krokig och lärorik
utvecklingsprocess fanns den första mjölkfria barngröten på butikshyllorna.
Idag är Kristinas företag EnaGo marknadsledande i detta segment i dagligvaruhandeln.
Den främsta konkurrenten är Nestlé. Deras produkt lanserades
ungefär samtidigt som EnaGo och familjen bävade för att under de kommande åren
tvingas äta all den barngröt som fanns på lager, dvs. en full långtradarlast.

Men det behövde man inte. Och för knappt ett år sedan kom den första
uppföljaren, en unik mjölkfri välling som snabbt blev en storsäljare. En produkt
som experterna trodde var omöjlig att ta fram. Men Kristina lyckades.

EnaGo är ett enmansföretag och från sitt kontor i Falun sköter Kristina bland
annat produktutveckling, försäljning, konsumentkontakt, marknadsföring,
distribution och bokföring. Inget av det här kunde hon när hon drog igång sitt
företag. Och hon visste inget om livsmedelsbranschen. Men hon tror själv att det
viktigaste för att lyckas är en engagerad entreprenör som försöker om och om
och om igen.

www.enago.se

 

baglady.jpg

Monica Åberg och Sofie Selander

Baglady

När resebranschen drabbades av viruset SARS år 2003 och fick sitt andra bakslag
på kort tid bestämde sig malmötjejerna Monica Åberg och Sofie Selander för att
kombinera sin resebyrå med att bli smyckesdesigners. Den första kollektionen
såldes genom vernissage i Sofies hem och idag har de byggt en hel koncern
kring sitt mest kända varumärke Baglady.

Smyckena beskriver de som lekfullt kaxiga med genuina material till pengar
som de själva har råd att betala. Materialen kommer från alla världens hörn
och kreativiteten ska räcka till fyra kollektioner om året. Konceptet kallar de för
”happiness in a bag”.

Två talessätt präglar Monica och Sofies företagande. ”Den som går i andras
fotspår kommer aldrig först” och ”Du ska behandla andra såsom du vill bli
behandlad själv”. Vilket är värderingar som även återspeglas i produktionen
i Kina. Här står människor i kö för att få jobba hos dem.

Monica och Sofie säger sig inte vara risktagare men de tycker om att ta
chanser – när hjärtat säger att det är rätt. Och på det sättet har tjejerna som aldrig
tänkt starta företag byggt upp en koncern med 6 aktiebolag och 25 anställda.
Och ja, resebyrån finns fortfarande kvar och de båda verksamheterna korsbefruktar
varandra trots två helt olika branscher.

www.baglady.se

 

gocciani.jpg

Helén Engström
Gocciani

När Helén Engström var 5 år skulle hon bli frisör, precis som sin mamma.
Hudspecialisten som hon besökte för sina svåra eksem fick henne att ändra sina
planer, frisör var det sista hon fick bli enligt honom.

Men efter en karriär inom skönhet, naturprodukter och lösnaglar var cirkeln
sluten. Helén bestämde sig för att göra egna frisörprodukter så att sådana som
henne själv, dvs. allergiker, skulle kunna jobba som frisörer. Samtidigt gick hon
en kurs på komvux för att ta datakörkort. Året var 1998 och Internet var inte
särskilt imponerande men Helén såg möjligheterna. Hon startade Gocciani AB och
öppnade därmed Sveriges första nätbutik för frisörer.

Affärsidén är bättre produkter till betydligt lägre priser för frisörerna, tack vare
egna agenturer och inga mellanhänder och med en nätbutik istället för säljare.
Helén startade utan lån, hade kontoret i tvättstugan och lagret i garaget hemma
i Uddevalla. Hon har inte lagt pengar på annonser och hon har alltid sålt först och
köpt sen. Saker som har gett en imponerande lönsamhet och tillväxt.

Men det är inte bara de ekonomiska framgångarna som inspirerar. Alla produkter
är bra för allergiker och miljön, företaget engagerar sig i Rosa Bandet och de är
noga med att gynna sunt företagande.

www.gocciani.se

 

icu.jpg

Sara Larsson
ICU Intelligence

Inspirerad av en resa med Rosa Bussarna och den entreprenör som står bakom
dessa bestämde sig Sara Larsson för att söka till Chalmers Entreprenörskola
år 2004. Då hade den skånska bonnatösen hunnit med att utbilda sig till både
kock och dataingenjör. Drömmen inför entreprenörskolan var att skapa något
eget, kanske att få bygga ett nytt Ericsson eller Volvo.

Idag driver Sara företaget ICU Intelligence som är sprunget ur utbildningen.
ICU Intelligence är ett data mining företag som utför prediktiva analyser av
stora databaser och utan att krångla till det kan man säga att de har ett extremt
effektivt och snabbt system för att finna guldkornen i företagens stora databaser.
Till exempel kan man genom detta erbjuda säkerhetslösningar för Internetspelbranschen
och stoppa fuskande spelare och robotar på pokersajter eller så
kan de hitta avhoppare från företagens kunddatabas innan det händer.

Tillsammans med Svenska Spel och Spelinstitutet har företaget tagit fram Spelkoll
som är ett system som förutspår vilka internetspelare som har en tendens att
utveckla spelberoende och som man då kan hjälpa i tid.

ICU Intelligence med 5 anställda finns i Göteborg men Sara har hela världen som
sitt arbetsfält och visionen är att bli världsledande inom den specifika tekniken.
Med unika produkter som Spelkoll är visionen inom räckhåll.

www.icuintelligence.com

 

borgafjall.jpg

Yvonne Lövbrand
Hotell Borgafjäll & Spa

När Yvonne Lövbrand var 21 år startade hon ett tunnbrödsbageri i Dorotea.
Idag driver hon Hotell Borgafjäll & Spa i samma kommun. Däremellan var hon
en av grundarna och huvudägarna i bolaget BIP som var först med att ge
svenska folket gratis internet, ett företag som börsnoterades och vars försäljning
möjliggjorde Yvonnes vision.

Yvonne ville ge människor en unik fjällupplevelse med god näringsrik mat som
skapats med lokala råvaror. Hon ville erbjuda god sömn i tystnad och mörka
rum med sköna sängar. Och hon ville bygga fjällmarkens vackraste spa.
År 2001 köpte Yvonne Hotell Borgafjäll med tillhörande skidbackar och
tomtområden. En verksamhet som hade gått med stor förlust och som skattebetalarna
hade fått stå för.

Efter sju års hårt arbete, renoveringar, jantelagar och strävan efter att
bygga en unik produkt går det mycket bra för företaget. Råvarorna hämtas
från fjällmarkens skafferi, de egna helikoptrarna tar gäster ut för fjällvandring,
besök i samebyar, jaktområden, fiske, kantarellplockning med mera. Det finns
en ekoparkering med sparkar. Allt är inrett i fjället och renens färger. I Borgafjäll
slutar vägen och som man brukar säga ”där vägen slutar börjar upplevelsen”.

Yvonne har lyckats med det hon sagt från början. Att Hotell Borgafjäll ska bli norra
Europas exklusivaste upplevelse på ett djupare plan, i Europas sista vildmark.

www.borgafjallen.se

 

bodyguard.jpg

Therese Albrechtson
Bodyguard Säkerhetsprodukter

Under sista året på gymnasiet drev Therese Albrechtson ett projekt inom
Ung Företagsamhet. Redan då kände hon att hon ville skapa sin egen framtid
och tackade därför nej till platsen på Handelshögskolan som tillhörde den
ursprungliga karriärplanen.

Produkten hon hade sålt under gymnasieprojektet var en självförsvarsspray som
förblindar förövaren en kort stund och färgar personen röd för lättare identifiering.
För att få ensamrätt till sprayen och kunna starta sitt eget företag var hon tvungen
att betala flera hundra tusen kronor.

Therese fick höra att hon hade alla odds emot sig. Hon var 19 år, hade ingen
utbildning, ingen erfarenhet, inget kapital, inga föräldrar som var egenföretagare
och var dessutom tjej i en mansdominerad bransch. Men Therese såg bara
möjligheterna.

Hon lyckades låna ihop pengarna av familj och vänner och inom ett halvår hade
hon betalat tillbaka allt och dessutom omsatt sin första miljon. Idag har företaget
Bodyguard Säkerhetsprodukter ett brett sortiment av konsumentprodukter.
De 3000 återförsäljarna finns över hela världen och tillväxtmöjligheterna är
enorma i denna obearbetade bransch där behovet blir allt större.

Idag är Therese 22 år och driver 3 aktiebolag. Hon är flitigt anlitad som föreläsare
och jobbar aktivt i Ung Företagsamhets styrelse. Ledorden är fortfarande våga,
vårda och vinn.

www.bodyguard.se

 

jobbet.se.jpg

Sofie Skaränger
Jobbet.se

Arbetsmarknaden står inför stora förändringar med ökat antal pensionsavgångar
och ny arbetskraft som kännetecknas av flexibla, impulsiva och välutbildade
Internet- och mobilanvändare. Undersökningar visar att 95 % av arbetssökande
under 35 år söker jobb via Internet.

Därför drog Sofie Skaränger igång Jobbet.se år 2003. Med hjälp av moderna
kommunikationslösningar och Internetbaserad, automatiserad rekryteringsprocess
skapar företaget effektiv rekrytering för både stora och små arbetsgivare.
Genom sitt nytänkande medverkar Sofie till att skapa nya riktiga jobb i Sverige.

Redan från dag ett har fokus legat på tillväxt och långsiktighet. Sofie och hennes
dåvarande kompanjon var de första kvinnliga entreprenörerna att genomföra
en riktad nyemission genom Aktietorget. Vid den här tidpunkten hade bolaget
ingen omsättning så hela emissionen såldes in på personligt engagemang och
tydliga visioner.

Idag växer företaget så det knakar. Omsättningen och antalet anställda har
fördubblats det senaste halvåret och i år satsar man för att bli ett Gasellföretag.

Förutom det starka engagemanget i det egna företaget brinner Sofie för entreprenörskapsfrågor
i allmänhet. Hon sitter i flera advisory boards, är styrelseledamot
i Ung Företagsamhet och i Företagarna. Och hon föreläser och debatterar
kring hur vi kan underlätta nyföretagandet i Sverige.

www.jobbet.se

 

mateus.jpg

Teresa Lundahl
Mateus

Portugisiskan Teresa Mateus jobbade i många år som modell i olika länder.
Så småningom flyttade hon till Sverige, gifte sig till efternamnet Lundahl och
bildade familj. Idén om att starta ett företag där hon kunde kombinera sin bakgrund
och erfarenhet började snart slå rot i henne.

Eftersom Teresa var uppvuxen i Portugal låg keramiken nära hennes hjärta.
Företaget Mateus Stock grundade hon 1993 med förhoppningen om att keramik
skulle kunna vara en modeprodukt, precis som kläder och inredning. Hon ville
hitta ett sätt att kombinera det uråldriga portugisiska hantverket med modern
design och hitta ett gränsland mellan den fattiga keramiken och det snobbiga
porslinet.

Den första produkten Teresa tog fram var ett stort gult fat med spiraler på.
Tallrikarna levererades till NK i vackra handgjorda trälådor och de bestämde sig
för att använda lådorna i sin skyltning. Försäljningen kunde sammanfattas i ett
enda ord – strålande.

Timingen för hennes produkter kunde inte ha varit bättre. Istället för att fastna
med sin gamla bröllopsservis i porslin började folk njuta av att få byta ut både
färger och former då och då.

Idag finns varumärket över hela världen med närmare 400 produkter i sortimentet
och 250 återförsäljare. Produkterna är tillverkade och målade för hand av erfarna
hantverkare i Portugal. Och den allra första spiraltallriken den är idag en klassiker.

www.mateus.se

 

tomatis.jpg

Maria Lundqvist
Tomatis


Maria Lundqvist arbetade som avdelningschef på Ericsson samtidigt som hennes
son hade stora problem med koncentrationen i förskolan. Efter att ha läst om
läkaren Alfred Tomatis och hans metod för hjärnträning tog hon med sonen till
Tomatis träningscenter i Paris.

Det blev sensationellt goda resultat och Maria beslutade sig för att ta metoden
till Norden. Hemma vid köksbordet i Sollentuna skrev hon en noggrann affärsplan
där företagets värderingar och affärsutveckling beskrevs redan från början.
Hon rekryterade ett team med bred kompetens och etablerade inom några
månader ett nordiskt center för Tomatismetoden. Året var 1998 och företaget
Tomatis Nordiska var format.

Från början var verksamheten starkt präglad av privatklienter – dels barn men
även vuxna som kom på grund av hjärnstress, sömnsvårighet eller utbrändhet.
Enastående resultat har gjort att företag har börjat se träningen som ett redskap
och flera stora ramavtal har skrivits.

Tack vare tålmodigt arbete har ytterligare Tomatiscentra vuxit fram och
teknikutvecklingen möjliggör kraftig tillväxt de närmaste åren. Marias mål är att
metoden ska finnas i varje förskola, varje skola och på varje arbetsplats i Norden.
Kollegorna kallar det för ”Marias IKEA-vision”. Men visionen närmare sig allt mer
verkligheten - i år står Finland och Island på tur.

www.tomatis.se

 

lingon.jpg

Britt Hörding & Marie Höckerman
Lingon & Blåbär

Marie Höckerman och Britt Hörding var två kvinnor som ville ta makten över sina
liv, styra sin arbetstid och tjäna pengar. Men framförallt ville de arbeta med något
som de brann för.

Som småbarnsföräldrar var de helt överens om att det inte fanns barnkläder som
uppfyllde deras krav. Marie och Britt ville att deras barn skulle bära praktiska
kläder i klara basfärger som gick att tvätta i 60 grader och som inte innehöll
några tillsatser som var hälsofarliga eller allergiframkallande. Så föddes företaget
Lingon & Blåbär. De satsade 10 000 kronor och varsin symaskin.

Affärsidén har hela tiden byggt på tillgänglighet för föräldrarna och därmed säljs
kläderna bara via hemförsäljning. Visionen vid starten var att inom kort tid bli
marknadsledande i Sverige. Det tog två år.

När 80 säljare var värvade kunde Marie och Britt börja ta ut lön. Idag, 10 år efter
starten, är det cirka 650 personer som säljer Lingon & Blåbärs kläder genom
hemförsäljning i fem länder.

Mottot de har arbetat efter sedan starten är att det ska vara roligt att gå till
jobbet och att alla är lika värda oavsett arbetsuppgift. Värden som de menar
sitter i väggarna. Med sitt brinnande engagemang har Marie och Britt byggt
upp ett blomstrande företag, där alla känner sig speciellt utvalda och blir sedda
– att vara en i teamet är en självklarhet. Man kallar detta för ”Lingon & Blåbär
andan”. Lingon & Blåbär är ett sätt att leva.

www.lingonblabar.se